גשר מס' 10 בקו הרכבת המהיר לירושלים

 

פרס פרויקט מצטיין בתחום תשתיות תחבורה-גשור מוענק בזאת

לגשר מס' 10 בקו הרכבת המהיר לירושלים

 

 

 

 

 

 

הפרס ניתן לחברת רכבת ישראל על ייזום הפרויקט ולחברת טר ארמה בע"מ על יישומו.

 

הגשר הינו גשר רכבת המהווה חלק מהקו המסילתי המהיר בין תל אביב לבין ירושלים באורך של כקילומטר הממוקם מעל פארק עמק הארזים בירושלים בין צמד המנהרות A3 ממערב ומנהרה 4 ממזרח, בואכה תחנת האומה. הגשר הינו גשר כפול המיועד לשתי מסילות המתפצלות לכיוון מנהרות A3 בשטח כולל של יותר מ- 13,000 מ"ר.

 
גשר 10 פורסם כמכרז
DB (תכנון ביצוע) ע"י רכבת ישראל במהלך שנת 2009.

בשל מורכבותו ההנדסית של הגשר והיעדר ניסיון קודם בארץ הן בתחום התכנון והן בביצוע, נדרשו המתמודדים במכרז כחלק מתנאי הסף של המכרז, לאתר ולגייס מתכנן בעל ניסיון בביצוע גשרי מקטעים שבאותה עת עוד לא היה קיים אצל משרד תכנון מקומי וכפועל יוצא נדרש הקבלן להתקשר עם מתכנן חוץ במקרה זכייה.

 
כמו כן נדרש הקבלן להביא מומחים מחו"ל בעלי ניסיון מתאים לצורך מתן יעוץ וליווי תוך כדי הביצוע ולנהל את התכנון והביצוע הן בארץ והן בחו"ל על כל המשתמע מכך.

גשר 10 הינו גשר הרכבת העשוי מבטון, הגבוה ביותר ובעל המפתחים הגדולים ביותר שנבנה עד היום בארץ ומעטים כמותו קיימים בעולם. מעל עמק הארזים תיסע הרכבת בגובה של כ- 100 מ' מעל נ. שורק.
חלק מהקושי בתכנון ובביצוע של הגשר נובע מהקרבה של שני הגשרים האחד לשני בכיוון ירושלים מצד אחד ומהתרחקותם האחד מהשני בהמשך לכיוון ת"א (שלושה חתכים טיפוסיים שונים) וכן מהטופוגרפיה ההררית שיוצרת מגבלות קשות של משטחי עבודה ונגישות במיוחד לאור רגישותו של העמק מבחינה נוספית והניסיון לצמצם את הפגיעה בו למינימום.

 

חברת רכבת ישראל קבעה את מתווה המוצר המתוכנן ודרכי ההתמודדות על גיבוש הגורם שיבצע אותו. החברה כמובן הובילה את כל מהלכי התכנון המוקדם ואת ההתמודדות המורכבת לכלל האישורים הסטטטוריים בהתייחס כמובן גם למורכבות הסביבתית הרבה.
הרכבת קבעה את מהלכי המכרז, אישרה את ההערכות המקצועית וקבעה את מסגרות הניהול, הפיקוח והבקרה המקצועית.

  

הגשר בוצע על ידי חברת טר ארמה בע"מ שהיא חברה קבלנית בסיווגים בלתי מוגבלים לעבודות גישור, בנייה וסלילה. לחברה ניסיון מצטבר של מעל 40 שנה בביצוע עבודות קבלניות בארץ.
הגשר בוצע בהצלחה בסטנדרטים גבוהים ביותר שהכתיב הקבלן המהווים כיום מודל לחיקוי במשרדי תכנון גשרים וקבלנים בארץ.
ביצוע הגשר הסתיים בימים אלו בהצלחה רבה וללא תקלות והוא מהווה ציון דרך הנדסי למדינת ישראל ובתחום התשתיות בפרט.

חשוב לציין כי תכנון וביצוע הגשר היחודי הנדון דרשו חקירה ובחינה מיוחדים בכל הקשור לתחום הביסוס, העמודים, שלביות הרכבת המסעה על סוגיה השונים וכל זאת על מנת להגיע לפתרון מוסכם, נכון וראוי, כלכלי ואף אסטטי המשתלב במרחב הנופי.

  

על כל אלו החליטה ועדת הפרס של הכנס העשירי של איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות להעניק לחברת רכבת ישראל ולחברת טר ארמה את פרס הפרויקט המצטיין בתחום תשתיות התחבורה-גשור.

על החתום:

מהנדס דני מריאן – יו"ר

מהנדס ראובן לבאון – חבר

מהנדס גבי טרכטנברג – חבר

מהנדסת אורלי אינדיצקי –חברה
מהנדס איל רביב - חבר

אודות האיגוד  
אודות
הצטרפות לאיגוד
תאים מקצועים
פרסי האיגוד
קטגוריות הפרס והזוכים
פרסי האיגוד
תקנון הפרס
מקבלי פרסי האיגוד לשנת 2017
מקבלי פרסי האיגוד לשנת 2015
מקבלי פרסי האיגוד לשנת 2013
מקבלי פרסי האיגוד בשנת 2011
פרס צייטלין
פרס סטודנטים
פעילות האיגוד במכון התקנים
בוררים ומומחים
רגולציה וקשרי ממשל
פורום בטיחות
משולחנו של יו"ר האיגוד
הטבות לחברים
רישוי ורישום מהנדסים
מרכז ההדרכה וההכשרה
הכשרות פנים ארגוניות
צור קשר
דף הבית    |   אזור אישי    |   קישורים   |  צור קשר
עקוב אחרינו בפייסבוק
עקוב אחרינו בטוויטר
כל הזכויות שמורות איגוד המהנדסים לבניה ותשתיות בישראל © 2013