דברי פתיחת יו"ר האיגוד בכנס ה-8 למנהלי פרויקטים

 

 

יו"ר לשכת המהנדסים מהנדס אהוד נוף, נשיא התאחדות בוני הארץ מר רוני בריק, יושבת ראש הכנס מהנדסת עינת רוזן, אורחים נכבדים, מהנדסות ומהנדסים יקרים.

 

אני שמח להתייצב כאן בפניכם פעם נוספת לפתוח כנס של האיגוד. הפעם זה הוא כנס מנהלי פרויקטים הכנס השני בגודלו שהאיגוד עורך והכנס המייצג את המקצוע ההנדסי החשוב ביותר בעיני בענף הבנייה והתשתיות ואחזור לכך בהרחבה בהמשך.

 
השנה ההרגשה שלי מיוחדת שכן אני נמצא בדיוק שבוע מתחילת הקדנציה השלישית שלי. רק בשבוע שעבר אישרה האסיפה הכללית של האיגוד את תוצאות הבחירות ובזאת החלה רשמית תקופת הכהונה של הועד החדש ושלי. אני מבקש להודות למהנדסים שנתנו בנו אמון ולהבטיח שנעשה ככל יכולתנו לעמוד בציפיותיכם, לייצג אתכם ואת המקצוע ולמלא את היעדים שנציב בפנינו.

ראשית אני מבקש להודות למברכים שדיברו לפני. זהו כנס מקצועי, כנס אמיתי ויחידי בארץ של מהנדסים הנפגשים על מנת להעשיר את הידע המקצועי שלהם. המברכים בפתיחה אינם רק גורמים מכובדים בענף. הם הוזמנו לברך היות והם שני השותפים החשובים ביותר של האיגוד והזמנתם לברך מביעה את ההערכה והכבוד שאנו רוכשים לשותפות זאת ולארגונים שהם עומדים בראשם.
 
התאחדות בוני הארץ מאגדת את כלל העוסקים בביצוע ובייזום בישראל, חברי ההתאחדות מעסיקים להערכתי כ 50% מהמהנדסים במדינה. השותפות שלנו עם ההתאחדות וחבריה היא אך טבעית, אין לנו אפשרות לפעול במקצוע שלנו (בכל אחד מהעיסוקים הרבים המרכיבים את מקצוע ההנדסה האזרחית) בלי שנשתף פעולה עם הגורם היוזם או המבצע. מצד שני אין תוחלת לחברות הרבות המרכיבות את ההתאחדות ללא המהנדסים העובדים בחברה או העובדים עבורה במשרדי התכנון, הניהול והפיקוח.
שמעתם את דבריו של ידידי רוני ואני רוצה להודות לו על כך שהגיע להשמיע אותם כאן. הגעתו של נשיא ההתאחדות באופן מסורתי לברך בכנס מצביעה על הקשר העמוק בין המהנדסים והתאחדות בוני הארץ.

אין ספק שיש לנו מחלוקת מהותית עם ההתאחדות בנושאים שונים אך ברור לשני הגופים שהמאחד והמשותף גדול מהיקף המחלוקות הקיימות. לא כאן המקום ולא זאת הבמה להיכנס לעובי הקורה, רבות נאמר בנושא על ידי על ידי חברי בהנהלה ועל ידי רבים וטובים בענף ובאקדמיה. התקשורת הייתה מלאה ואפילו חגגה ונהנתה מכותרות על חשבון המחלוקת המקצועית בינינו. ברור לי כמו שברור לרוני ולבכירי ההתאחדות שחובה עלינו לשבת ולנסות להגיע לדרך והבנה משותפת שתביא לידי גמר את המחלוקת לטובת הענף, היזמים, הקבלנים וגם המהנדסים. זו היא חובתנו המשותפת כשני חצאים המהווים את השלם ששמו ענף הבנייה שממנו אנו מתפרנסים ואת טובתו אנו רוצים.

 

לשכת המהנדסים היא הבית שלנו, היא מהווה את ארגון הגג של כלל האיגודים המקצועיים של המהנדסים ומייצגת סטטוטורית את כלל מקצועות ההנדסה.
באמצעותה של הלשכה יש לנו את האפשרות לייצג באופן רשמי את מקצוע ההנדסה האזרחית ולפעול בשם המקצוע ובשמכם במכון התקנים, במועצת ההנדסה והאדריכלות במועצת הקבלנים וכן לשלוח נציגים מקצועיים לועדות התכנון השונות.
אהוד קיבל על עצמו את ראשות הלשכה לפני כשנה, במקביל הוא משמש גם כיו"ר הסתדרות המהנדסים. משיחות רבות שניהלתי עם אהוד למדתי להכיר את האג'נדה המקצועית שלו, את נחישותו ואת מקצועיותו.
מצאתי באהוד שותף נאמן לדרך, דרך של שיפור היכולת של המהנדסים להשפיע כמו גם שיפור משמעותי במקצועיות וכפועל יוצא שיפור התדמית שלהם. האיגוד שותף נאמן ללשכה בהליכה בדרך זו ואני מבקש להודות לאהוד על דבריו ולהבטיח לו את תמיכת חברי האיגוד בכלל פעילויות הלשכה.
במקביל מוביל אהוד כיו"ר נציגות העובדים בתעשייה האווירית רפורמה שלא הייתה כדוגמתה. אין לי ספק בהצלחתו של אהוד ובתרומת ניסיונו והמנהיגות שלו לנושאים החשובים לנו.
תודה אהוד, הצלחתך הצלחתנו.
 

הכנס היום הוא המשך לשורה ארוכה ומוצלחת של כנסים ההולכים ומשתבחים. היום כאשר ההשתתפות בכנס כבר מתקרבת ל 1,400 משתתפים עם רשימת תומכים ונותני חסות מכובדת ורשימת מציגים מהשורה הראשונה של תעשיות הבנייה במדינת ישראל ברור לנו שיש הכרה בערך המוסף של האיגוד בעיני החברים, המהנדסים וכלל השחקנים בענף. אני מרגיש גאווה רבה על התוצאות אך גם אחריות רבה ומודעות לצורך למלא בתוכן את פעילויותינו ולהפוך לגורם משפיע ומוביל מקצועית כפי שמצופה מאיתנו.
אני מבקש להודות לכל אלו שתרמו להצלחת הכנס: לנותני החסות שחלקם הולכים איתנו דרך ארוכה וחלקם הצטרפו רק לאחרונה שמבינים שהאיגוד שאינו נתמך על ידי כל גורם מוסדי לא יוכל לתפקד ללא תמיכתם.
למציגים שרואים במהנדסים המשתתפים היום בכנס את עמוד השדרה המקצועי של לקוחותיהם ומשקיעים עשרות אלפי שקלים על מנת להגיע אליהם ולהציג להם את שרותיהם ומוצריהם.
למרצים שהשקיעו את מיטב זמנם להכין הרצאות מרתקות (הרבה מהם לצערי לא נענו מפאת חוסר במקום) ומבינים שכאן המקום גם לחלוק את הידע שלהם וגם לקבל הערכה מקצועית במקום הטוב ביותר של והמקצועי ביותר של ענף ההנדסה.

 
ואחרונים חשובים מאוד ליושבת ראש הכנס מהנדסת עינת רוזן, לצוות האיגוד, לאורטרא החברה המארגנת בהובלתה של מיכל קרסני המנכ"לית, שעשו לילות כימים על מנת לאפשר לנו לחוות את החוויה הנפלאה הזו המעשירה את כולנו.
תודה רבה לכם מקרב לב.

 

בפני פורום נכבד זה המורכב ממהנדסים מכל קצוות הענף ומרוב מקצועות ההנדסה אפשר לדבר על הרבה נושאים אקטואליים. אנסה לגעת במספר קטן מהם. ניתן יהיה לשמוע עוד גם בפאנל הייחודי שיתכנס על במה זו מייד אחרי טקס הפתיחה וגם בהרצאות רבות שנמצאות בתכנית הכנס.
 
אתחיל מנושא שצריך להטריד את כולנו – נושא הבטיחות.
בשנה האחרונה נשברו כל השיאים השליליים של נפגעים באתרי בנייה. נפגעים בתאונות עבודה הופכים לאירוע יום יומי. למרות שתשומת הלב הציבורית מרוכזת בנושא אנחנו לא רואים שינוי במגמה. השאלה היא מדוע? האם זו גזירת גורל? והתשובה שלי היא ממש לא!

 
עד לא מזמן חשבתי כמו שחושבים עדיין רבים מחברינו המהנדסים שהנושא הזה אינו באחריותנו. יש מנהלי עבודה וממוני בטיחות והם אמונים על הנושא. היום אני מבקש להגיד כאן בקול רם וברור זו אינה משימה של ממוני הבטיחות ומנהלי העבודה בלבד, זו משימה של כולנו, כל המנהלים והמהנדסים בענף הבנייה.
נדרשת רפורמה מקיפה במערכת החקיקה לגבי הנושאים באחריות לתאונות העבודה. האחריות חייבת לעלות מרמת השטח לרמת ההנהלה הבכירה של החברה הקבלנית. אי אפשר להשאיר את המשימה הזו באחריותו של מנהל העבודה בלבד. מנהל בכיר בחברה חייב לדעת שבנוסף לממונה בשטח ולממונה על הבטיחות בחברה הוא יצטרך אישית לתת הסבר לכל תקלת בטיחות ולהוכיח שנקט בפועל בכל האמצעים הדרושים על מנת לקיים ולאכוף את כל חוקי ותקנות הבטיחות. מנהל החברה המבצעת צריך לדעת שהוא חלק ממעגל האחריות הראשון וחלה עליו אחריות ישירה (להבדיל מאחריות מיניסטריאלית) לבטיחות בחברה. רק בדרך זו מנהל העבודה בשטח יוכל לקבל סמכויות ואמצעים נאותים (דה פקטו ולא רק דה יורה) לאכיפת תקנות הבטיחות.

 
ומה איתנו המהנדסים? מהנדסי הביצוע, המפקחים, מנהלי הפרויקטים, המתכננים? איני רואה כל דרך לדחוק את הנושא מחוץ לתחום האחריות המוסרית והמקצועית שלנו. לא יכול להיות שהתופעה שמי שאינו אחראי ישירות בחוק על בטיחות אינו מדווח / מעיר על ליקוי בטיחותי באתר פן יהפוך לאחראי תמשיך ותכה שורש במקומותינו. אם אנחנו דורשים להיות בעלי סמכות מקצועית, לקבל אחריות מקצועית אנחנו צריכים לקבל אחריות ולראות את הבטיחות כחלק מאיכות הביצוע והתכנון של הפרויקט. הקשר בין איכות ביצוע ובטיחות הוא קשר ישיר ובאתר שבו לא נשמרים כללי הבטיחות לא מתבצעת עבודה באיכות.
מהנדס מפקח או מנהל שאינו שם את הבטיחות במקום הראשון לא יוכל להביט בעצמו בראי ולהגיד "הנושא אינו באחריותי" גם אם החוק קובע אחראי לבטיחות באתר הוא כמהנדס וכממונה על הביצוע הפיקוח או התכנון אחראי לוודא את קיום התקנות והחוקים ואת אכיפתם באתר עליו הוא מופקד כמנהל ביצוע, מפקח וגם כמתכנן.
אנו המהנדסים חייבים לצאת מהבונקר ולרדת לשדה הקרב שדה קרב שבו נהרגים ונפגעים אנשים אמיתיים ולהשפיע.

 
אין לי ספק שתרומתנו חשובה וחיונית ואם לא נפחד לקחת אחריות ונענה לאתגר נראה שינוי במגמה ההרסנית וקיצוץ ברשימת הנפגעים המחרידה הפוגעת בעשרות משפחות והופכת את הענף שאנו כל כך אוהבים וגם מתפרנסים ממנו למלכודת מוות.

 

זהו כנס של מנהלי פרויקטים. הרבה שואלים אותי מה זה בכלל מנהל פרויקט? מי יכול להיות מנהל פרויקט? מדוע צריך דווקא מהנדס להיות מנהל פרויקט?
התשובה מבחינתי פשוטה וחד משמעית. אנו דנים בניהול או פיקוח על פרויקט הנדסי. מנהל הפרויקט אחראי להוציא לפועל יצירה הנדסית חד פעמית שמהווה את אב הטיפוס ואת סדרת היצור כולה. אין לנו את הלוקסוס של בניית אבי טיפוס, פיתוחם ובדיקתם וכניסה לייצור סדרתי של סדרות יצור המתבססות על אב טיפוס בדוק ונהלי ייצור ואבטחת איכות שהוכנו בקפדנות.
אנו עוסקים בענף שבו מתקבלות עשרות ומאות החלטות הנדסיות מהותיות בכל פרויקט. החלטות בתחום חומרים, דרכי ביצוע, וחלופות תכנוניות. לא פעם פרויקטים משתנים תוך כדי ביצוע ועל כל זאת מופקד מנהל הפרויקט. 


על מנת להיות מסוגל לנהל / להנהיג מנהל הפרויקט צריך להיות בעל אוטוריטה הנדסית דהיינו מהנדס. הוא צריך לאתגר את העוסקים בתכנון ובביצוע וגם את היזם ולוודא שכל החלטה שמתקבלת היא החלטה מאוזנת מכל הבחינות. מנהל פרויקט טוב אינו דואג רק מנהלית להתקדמות התכנון או הביצוע הוא זה שצריך לדעת ולשאול את השאלות הקשות ולוודא שהתשובות תואמות את הנדרש.
גם כאן מוטלת עלינו המהנדסים מנהלי הפרויקטים אחריות רבה ואנו (כרגיל) צריכים לעמוד ולהתמודד עם דרישות שלפעמים סותרות. חדשנות מול שמרנות, איכות מול עלות, עלות ישירה מול עלות מחזור חיים, בטיחות בעבודה מול קצב ביצוע. 

 
תפקידכם כמהנדסים מנהלי פרויקטים לגלות מנהיגות הנדסית, לייצג הן את האינטרס המקצועי והכלכלי של המזמין והן את אלו של הקבלן המבצע. חשוב שתגלו גם אומץ לב הנדסי דהיינו תקבלו החלטות נכונות בנסיבות העניין לא בהכרח החלטות הנופלות באזור הנוחות  של הקונצנזוס. בסופו של דבר אתם קובעים את כללי המשחק ורק אתם מנהלי הפרויקטים, המהנדסים מסוגלים בזמן אמיתי לנווט את הספינה המורכבת ששמה פרויקט בענף הבנייה והתשתיות.

 

כנס זה הוא מפגש בין עולם מקצועי של הנדסה, בנייה ותשתיות ועולם של ניהול וקבלת החלטות בעשרות ההרצאות תוכלו לקבל מידע רב שיאפשר לכם להשלים את ארגז הכלים האישי ולהפוך למהנדסים ומנהלים טובים יותר. במקביל ישנו כאן מפגש חברתי מפגש של חברים לעבודה, קולגות חברים לספסל הלימודים. מפגש של צעירים מול ותיקים, אנשי ביצוע מול אנשי אקדמיה, המפגש של ענף הבנייה והתשתיות.

אני מבקש להודות לכם שגזרתם יום שלם מסדר היום העסוק שלכם על מנת לבלות אותו כאן ביחד ומאחל לכם הרחבת דעת והרבה הנאה.

 

תודה רבה.

 

אודות האיגוד  
אודות
הצטרפות לאיגוד
תאים מקצועים
פרסי האיגוד
פעילות האיגוד במכון התקנים
בוררים ומומחים
רגולציה וקשרי ממשל
פורום בטיחות
משולחנו של יו"ר האיגוד
דבר היו"ר לעיתון בנייה ותשתיות- גיליון יוני 2017
דבר יו"ר האיגוד לעיתון בנייה ותשתיות גיליון ינואר 2017
דבר יו"ר האיגוד לעיתון בנייה ותשתיות גיליון נוב' 2016
דברי פתיחת יו"ר האיגוד בכנס ה-8 למנהלי פרויקטים
דבר יו"ר האיגוד לעיתון בנייה ותשתיות-גיליון מאי 2016
לראות, לדעת, למנוע! שותפים לעשייה ולאחריות - תקציר הרצאה מסמינר בטיחות שהתקיים באילת
הטבות לחברים
רישוי ורישום מהנדסים
מרכז ההדרכה וההכשרה
הכשרות פנים ארגוניות
צור קשר
דף הבית    |   אזור אישי    |   קישורים   |  צור קשר
עקוב אחרינו בפייסבוק
עקוב אחרינו בטוויטר
כל הזכויות שמורות איגוד המהנדסים לבניה ותשתיות בישראל © 2013