הטעות המרה של הלאמת הרכבת הקלה - מאת דני מריאן

בניה תגיות:
01/06/14
"אין לי ספק שאת פרויקט הרכבת הקלה היה צריך להטיל על המגזר הפרטי. ראינו בעבר הצלחות כמו הקמת כביש 6, הקמת כביש 431, מתקני ההתפלה ופרויקטים רבים אחרים. הניסיון להטיל את הקמת הפרויקט על המגזר הפרטי (המכרז שבוטל בו התמודדה MTS) כשל בגלל שהמדינה ביקשה להכתיב חלוקה לא מאוזנת ולא נכונה של הסיכונים בינה ובין הזכיין"

החריגות הגדולות מהתקציב, דחיית מועד סיום הפרויקט, פרסומים על ניהול בעייתי וגם החלטתו של מבקר המדינה לבחון את התנהלות פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב מעלים שוב את השאלה האם ממשלת ישראל באמצעות החברות הממשלתיות מתאימות לביצוע מגה פרויקט בתחום התשתיות?

בשנת 2007 זכתה חברת MTS - קונסורציום של חמש חברות בראשות אפריקה ישראל במיזם להקים את הקו הראשון של הרכבת הקלה. תחילת העבודות תוכננה לאמצע 2008 והן היו אמורות להמשך כ-5.5 שנים כך שנכון להיום כבר היינו אמורים ליהנות מרכבת תחתית בתל אביב.

משבר שנת 2008 הקשה על MTS להשיג את מקורות המימון הדרושים. בנוסף לכך התעוררו מחלוקות עקרוניות וכספיות (בהיקף של כמה מאות מליוני שקלים) עם המדינה. בסוף 2009 החל מרתון דיונים בינה לבין המדינה כדי להגיע לפתרון, ובישורת האחרונה הפער בין הצדדים הגיע לכ-80 מיליון יורו.  באוגוסט 2010 - המדינה הלאימה את הפרויקט, ובדצמבר אותה שנה הפקידה אותו רשמית לביצוע בידי חברת נ.ת.ע, ששימשה עד אז כחברה הרגולטורית של הפרויקט. במסגרת החלטת הממשלה הפרויקט תוכנן להסתיים בשנת 2016.

כיום תמונת המצב מראה שהפרויקט רחוק מעמידה ביעדים שנקבעו. לפי התחזית הנוכחית של נ.ת.ע, הפרויקט יתחיל לפעול רק ברבעון השלישי של 2020 לפי חברת הבקרה של הפרויקט, אזיס, הרכבת תפעל רק ב-2022.

החריגה במועד הסיום היא לא היחידה, עלות הפרויקט גדלה בכ-35% לסך של 14.3 מיליארד שקל, לעומת 10.7 מיליארד שקל שנקבעו ב-2010, ואם לא די בכך לאחרונה פורסם שמשרד מבקר המדינה כבר בודק את ההתנהלות של הפרויקט.

אין לי ספק שאת פרויקט הרכבת הקלה היה צריך להטיל על המגזר הפרטי. ראינו בעבר הצלחות כמו הקמת כביש 6, הקמת כביש 431, מתקני ההתפלה ופרויקטים רבים אחרים. הניסיון להטיל את הקמת הפרויקט על המגזר הפרטי (המכרז שבוטל בו התמודדה MTS) כשל בגלל שהמדינה ביקשה להכתיב חלוקה לא מאוזנת ולא נכונה של הסיכונים בינה ובין הזכיין. במקום למצוא פתרונות, בחרו ל"שבור את הכלים" ולנקוט בדרך הפוכה שבה למעשה כל הסיכונים - כולל אלו שהמדינה יכולה הייתה להטיל על הזכיין והוא היה מיטיב מהמדינה להתמודד איתם מוטלים היום על חברת נ.ת.ע.

הניסיון בעולם בהקמת מגה פרויקטים דומים מוכיח כי גוף ממשלתי כמו חברת נ.ת.ע אינו הגוף הנכון לנהל פרויקט בסדר גודל כזה. גוף ממשלתי צריך לעסוק ברגולציה, ייזום ובתכנון על. התכנון המפורט, הביצוע האחזקה והתפעול צריך שיעשו על ידי הסקטור הפרטי.

לחברה ממשלתית (או חברת סמך ממשלתית) מספר בעיות בהתמודדות עם מגה פרויקטים מסוג זה: חוסר גמישות בהעסקת עובדים: חברה ממשלתית כבולה לנהלים ותקנות הנובעות ממעמדה. כפועל יוצא מכך השכר שהיא משלמת מפוקח על ידי המדינה וקשור לסולמות שכר ולמגבלות לשכור ולפטר עובדים שאינן רלוונטיות. התוצאה: חוסר יכולת להתחרות בשוק הפרטי, לשכור, לתגמל ולהעסיק לאורך זמן אנשים ברמה העליונה של המקצוע. בעיה זו קיימת לגבי מנהלים בכל הדרגים כולל ברמות הבכירות ביותר. לא נדון כאן בנושאשל מינויים בלתי ראויים ושל ומתן עבודות למקורבים.

חוסר גמישות ביצועית: זיקת החברה לממשלה מחייב אותה להתנהלות מוסדית ואינו מאפשר לה חופש פעולה לנקוט בפתרונות בלתי שגרתיים או להתקשר עם גורמים ללא הליכי מכרז ארוכים. החלטותיה בנושאים אלו ניתנות לתקיפה בבתי משפט דבר שעלול לעכב עוד יותר את ביצוע הפרויקט. הכפיפות של החברה לביקורת המדינה מוסיף אף הוא נדבך נוסף של מורכבות, בירוקרטיה ומהווה לעיתים קרובות מרכיב (לא רלוונטי) בקבלת ההחלטות.

חוסר עצמאות תקציבית :התנהלות במסגרת תקציב המדינה גורם להשפעה רוחבית של קיצוצים תקציביים או לחוסר גמישות מבחינת תזרים מזומנים. רק לאחרונה התבשרנו על קיצוץ תקציבי במשרד התחבורה שנפתר על ידי דחייה רוחבית של מספר פרויקטים במספר חודשים.

לדעתו של הח"מ בנוגע לפרויקט הרכבת הקלה "הקרון כבר יצא מהתחנה" ולכן לא ניתן להחזיר את הפרויקט לטיפול המגזר הפרטי . עם זאת מומלץ לשחרר את נ.ת.ע ממגבלות רגולטריות ולאפשר לה לפעול כמו חברה הפועלת בשוק הפרטי וזאת על מנת להביא לסיומו של הפרויקט בזמן ובתקציב שנקבעו. ולגבי פרויקטים עתידיים יש לפעול מול המגזר הפרטי ולשחזר הצלחות כמו כביש 6.

דני מריאן-יו"ר איגוד המהנדסים

 

הכתבה פורסמה באתר דמרקר

חזרה»
חדשות  
הודעות וחדשות
האיגוד בתקשורת
רגולציה וקשרי ממשל
פורום בטיחות
מחקרים ומאמרים
מגזין הנדסת בנייה ותשתיות
עתונות מקצועית
פסקי דין וענייני חוק
CTBUH - המועצה העולמית לבנייה גבוהה
תקנים להערות הציבור
חדשות fib
עדכונים פרוטוקולים ומסמכים
תרומה לקהילה
אינדקס חברות
האסיפה הכללית של האיגוד
בחירות 2016 באיגוד
דף הבית    |   אזור אישי    |   קישורים   |  צור קשר
עקוב אחרינו בפייסבוק
עקוב אחרינו בטוויטר
כל הזכויות שמורות איגוד המהנדסים לבניה ותשתיות בישראל © 2013